Gijs Palsrok in de klasLesgeven aan pubers kan een grote uitdaging zijn. Onderwijs is de enige branche met een verplichte afname terwijl de consument er niet op zit te wachten. Gelukkig is het voor mij zoveel meer. Het is niet alleen de leerling die zich ontwikkelt, het is ook de docent die zich verheft als mens. Elke dag wordt mij een spiegel voorgehouden, elke dag word ik geconfronteerd met wat ik wel en niet beheers. Een school is wat mij betreft een plek waar docent en leerling van elkaar leren.

Lesgeven is mooie verhalen vertellen, luisteren, loslaten en terugroepen, verstopt talent ontdekken en gevonden talent uitdagen. Lesgeven is zoveel meer dan informatie delen. Dat doet Google wel voor mij. En de instructies die ik nog geef, kunnen leerlingen onafhankelijk van tijdstip en plaats bestuderen. Lesgeven wordt steeds meer coachen en ondersteunen; er alles aan doen om alle leerlingen zo goed mogelijk te faciliteren in het ontwikkelen van specifieke vaardigheden. Daarvoor moet ik mijn vak beheersen, de cohesie in de groep bewaken en duidelijk maken aan leerlingen wat ik van ze verwacht, hoe ik ze beoordeel en wat we met de uitkomst doen.

Online Engels leren?

Via video’s en PowerPoints legt Meester Gijs je de Engelse grammatica uit en zet hij je aan het werk met ondersteunende oefeningen. Een ideale site voor docenten ter ondersteuning tijdens de les alswel voor leerlingen om thuis te leren.

“De kwaliteit van onderwijs wordt beslist door gekke docenten die tot in de nachtelijke uurtjes het internet afstruinen voor nieuwe ideeën.”

“Het onderwijs heeft al lang niet meer het monopolie op kennis. Een docent moet steeds meer duiden en begeleiden en minder citeren.”

“Een docent en een piloot zijn beiden verantwoordelijk voor je verdere leven. Alleen een piloot krijgt risicogeld en een docent nakijkwerk.”

“Niks is uitdagender of geeft meer voldoening dan samen zorgdragen voor de basis van een nieuwe generatie.”

 

De docent van de 21ste eeuw wordt veel meer een begeleider dan initiatiefnemer van het leerproces. Ik ben niet langer de enige bron van vakkennis voor een leerling. Ga naar Youtube en je vindt honderden docenten die wellicht beter dan ik de Past Simple uitleggen. Op dynamische platforms met video’s die je kunt stoppen en linkjes naar extra oefeningen. Met software die de resultaten onthoudt en zo steeds beter weet wat een leerling nodig heeft.

Meester Gijs op het JeugdjournaalDe wereld is enorm veranderd door de komst van internet. Diensten en informatie worden met één druk op de knop geactiveerd. Deze nieuwe manier van denken en handelen gaat het onderwijs de komende jaren erg onder druk zetten. En misschien maar goed ook. De docent blijft de belangrijkste factor bij het duiden, ondersteunen en etaleren van het leerproces, maar zijn inspanningen kunnen veel effectiever worden afgestemd op de individuele leerling. Dat vraagt een flexibele werkhouding en een open mind. Een enorme uitdaging voor docenten die gewend zijn te regeren óver een groep in plaats van te reageren óp een groep.

Het niet willen zien van de kansen die websites, applicaties en sociale media in het onderwijs bieden is een diskwalificatie van je vakmanschap. De nadelen wegen niet langer op tegen de voordelen. Dat de mogelijkheden sneller groeien dan wij ze in het onderwijs kunnen testen en implementeren moet geen obstakel zijn. Natuurlijk leidt deze spagaat ertoe dat docenten huiverig zijn om het hard bevochten comfort los te laten voor iets nieuws. Daarom zie ik, net zoals velen met mij, het ook als een taak om te laten zien wat er kan. Door naar nieuwe ideeën te zoeken, deze te testen, er aan te schaven en de uitkomst te delen. Als onderwijs loop je altijd achter de ontwikkelingen aan, dat is niet erg. Maar houd ze wel in je vizier. In het nieuwe onderwijs moet elke school in staat zijn een specifiek pakket leermiddelen aan te bieden en een gepersonifieerd leerproces te ondersteunen voor elke leerling. Er is geen excuus om niet mee te doen…

Laptops in de les

Palsrok op het jeugdjournaal

Grammatica flipvideo