Gedoceerd                

Twickel College, Hengelo

(aug 2019 – heden) Docent Engels, klassen 1-4 havo en vwo,

Het Stedelijk, Zutphen

(aug 2017 – juli 2019) Docent Engels, sectievoorzitter, coach. Klas vmbo kader 3-4.

Veluwscollege Walterbosch

Veluwscollege Walterbosch, Apeldoorn

(aug 2010 – juli 2017) Docent Engels, docent Nieuwe Media, ICT-coördinator, vakcoach, mentor. Klas havo/vwo 1-2-3-4.

Radboud Universiteit

Radboud Universiteit, Nijmegen

(2015-2016) Bedenker en docent Minor Creative Educational Design; eerste stap voor taaldocenten richting carrière in het onderwijs.

Westeraam

Westeraam, Elst

(2009-2010) Docent Engels; vmbo 1-2.

Gesproken                

Youtube, Beeld en Geluid

(21-6-2017) Samen met Marijn Poeschmann gaven we een presentatie aan docenten die willen starten met het Flippen van de les. Tijdens de presentatie lieten we zien hoe je hiervoor een Youtube-kanaal kunt inzetten.

Randstad, online

(13-4-2017) Voor partijen van Randstad kwam ik als robot (segway met iPad) op om te vertellen over de komende generatie werknemers. Hoe leren leerlingen van nu en wat betekent dat voor werkgevers?

BC Broekhin, Roermond

(6-3-2017) Op uitnodiging van docent Engels Will Alberts kwam ik op BC Broekhin een presentatie geven aan docenten, gaf ik les aan vier groepen in de aula en had ik een korte brainstorm met wat leerlingen voor een opdracht bij Engels.

Windesheim, Zwolle

(12-1-2017) Op uitnodiging van de docentenopleiding Engels mocht ik alle eerstejaars vertellen over mijn ontwikkeling, visie en website. Ondertussen gebruikten we een aantal tools om te laten zien hoe makkelijk je de individuele aanspreekbaarheid in een klas naar 100 procent kan brengen.

Studelta, Amsterdam

Dit jaar geef ik met wat meer frequentie de module ‘Verdieping in didactiek’. Soms een bootcamp ICT en soms een bootcamp activerende didactiek.

ICT-praktijkdag, Eindhoven

(7-11-2016) Tijdens de tweede ICT-praktijkdag in Nederland, op het Sint-Joriscollege in Eindhoven, liet ik docenten meer concrete toepassingen zien, ervaren en ontwikkelen.

VICE en Vodafone, Amsterdam

(7-9-2016) Samen met Noor de Groot (stijldame op instagram) en ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten was ik uitgenodigd in het Felix Meritis om te vertellen aan relaties van VICE en Vodafone hoe sociale media ons werk beïnvloeden.

Studelta, Amsterdam

(28-6-2016) Samen met een groep pioniers van Studelta gesproken over de kansen die digitale didactiek bieden in het onderwijs. Aan de hand van een presentatie en workshop gingen ze met concrete ideeën naar huis.

Back to School

#BacktoSchool, Nederland

Ik was de host en spreker tijdens de campagne Back to School. Bij de lancering in Amsterdam sprak ik kort met staatssecretaris Sander Dekker over ICT in de klas.

Hageveld College

Hageveld College, Heemstede

Workshop rond digitale didactiek. Aan de slag met je eigen les(senserie) aan de hand van een analyse op de doelgroep, bestaande theorieën, vooroordelen en veel voorbeelden.

Studelta

Studelta, Amsterdam

(22-3-2016) Workshop rond de inzet van ICT in je reeds bestaande lessenseries.

Arentheem College Titus Brandsma 25-4-2015

Arentheem College, Velp

(25-4-2016) Presentatie aan ouders over de ondersteuning die ze hun kind thuis kunnen bieden via de inzet van websites en applicaties.

Studelta

Studelta, Amsterdam

(8-12-2015) Kennismaking met digitale tools voor startende docenten.

het Talige Brein, Radboud

Radboud Universiteit, Nijmegen

(12-11-2015) Tijdens het congres Het Talige Brein ging ik ter afsluiting van de dag in debat met wetenschapper prof. dr. Harold Bekkering en publiek.

Hondsrug College, Emmen 12-10-2015

Hondsrug College, Emmen

(12-10-2015) Workshop Digitale Didactiek, twee ronden.

FACTA

Facta, Amersfoort

(6-10-2015) Workshop digitale didactiek.

Carolus Clusius College

Carolus Clusius College, Zwolle

(18-5-2015) Presentatie digitale didactiek voor de talensecties.

Drenthe College

Drenthe College, Assen

(20-4-2015) Als keynote voor de schoolbrede studiedag sprak ik over het versterken van participatie en motivatie.

Studelta

Studelta, Amsterdam

(16-4-2015) Kennismaking met de digitale didactiek, voor startende docenten.

Radboud Universiteit

Radboud Universiteit, Nijmegen

(23-10-2014) Workshop Digitale Didactiek tijdens de onderwijsdag in het toen recent geopende Grotiusgebouw.

webinar MEDEAnet

MEDEAnet, webinar

(22-5-2014) Webinar, samen met vertegenwoordiger van Facebook, over de inzet van sociale media in de klas.

FACTA

Facta, Arnhem

(15-5-2014) Presentatie van best practices met betrekking tot het omgaan met verschillen in de klas.

Radboud Universiteit

Radboud Universiteit, Nijmegen

(27-3-2014) Ter gelegenheid van de benoeming van dr. Pauline Meijer tot hoogleraar-directeur van de Radboud Docenten Academie mocht ik een Pecha Kucha houden.

APS HAVO-congres

HAVO-congres, Amersfoort

(6-2-2014) Presentatie over ICT in de klas.

Arentheem College Arnhem op Radboud Universiteit

Arentheem College, Arnhem

(27-8-2013) Tijdens een studiedag van het Arentheem College Arnhem op de Radboud Universiteit mocht ik laten zie welke digitale tools en websites ik inzet tijdens en buiten mijn lessen.

Wegener Apeldoorn

Wegener, Apeldoorn

(8-7-2013) Tijdens Wegeners eigen interne Dragon’s Den mocht ik de pitches van collega’s uit de eigen organisatie introduceren met een verhaal over de mogelijkheden op de onderwijsmarkt.

Social Media Club Oss

Social Media Club, Oss

(21-9-2012) Ik mocht vertellen over mijn ervaringen als docent. In mijn presentatie laat ik zien welke mogelijkheden Twitter tijdens en na de les heeft (had?). Ook toonde ik mijn blog en gaf ik tips voor scholen die ook willen vernieuwen. Hier een interview achteraf.

Innofun Breda

Innofun, Breda

(6-6-2012) Na een presentatie op IPON2012 vroeg Marcel Kesselring me op het kantoor van Innofun in Breda nog eens te vertellen wat ik denk dat nodig is om het onderwijs te verbeteren.

IPON 2012

IPON, Jaarbeurs Utrecht

(28-3-2012) Op IPON2012 mocht ik mijn ervaringen delen onder de titel: Tussen de oren, innovatie in de klas. In het bijzijn van iets meer dan 25 mensen, waaronder Jelmer Evers, liet ik zien waarom het onderwijs zo conservatief is en wat we er aan kunnen doen.

Social Media Club Nijmegen

Social Media Club, Nijmegen

(25-1-2012) Voor het eerst op een podium om samen met Jan Gijselhart en Joris van Geel te praten over al het moois in onderwijsland.

Geschreven               

Veluwscollege Bloggers

bloggen voor Veluwscollege

(gedurende 2014) Maandelijks schreef ik over mijn ervaringen in onderwijsland op de openbare website van onze scholengemeenschap.

Reisgids Digitaal Leermateriaal

Reisgids Digitaal Leermateriaal

C. Desain, P. Lambrechts en T. van Zadelhoff. (2014) Reisgids Digitaal Leermateriaal.

Mijn bijdrage: rolmodellen p.212-213.

HandboekTweePuntNul

HandboekTweePuntNul

L. Hilgers en T. van Zadelhoff. (2012) HandboekTweePuntNul.

Mijn bijdrage: blz. 58-65

Sociale Media op de basisschool, de leraar maakt het verschil.

Sociale Media op de basisschool

R. Pijpers. (2012). Sociale Media op de basisschool, de leraar maakt het verschil.

De leraar reist langs onbekende, digitale wegen

De leraar reist langs onbekende, digitale wegen.

M. Kesselring. (2012). De leraar reist langs onbekende, digitale wegen.

Geïnterviewd              

Mijndomein

Mijndomein wilde mij als eigenaar van meestergijs.nl interviewen . Het platform groeit de afgelopen jaren onverstoord richting de 500.000 unieke bezoekers. Met als belangrijkste vraag: Hoe maak je van je blog een professionele website met een verdienmodel?  (18 december, 2018 | Mijndomein)

Kennisnet

In het klaslokaal kunnen mobiele telefoons zorgen voor onrust en concentratieproblemen. Hoe vind je op school de balans tussen de schaduwzijde van mobieltjes en hun positieve kanten? (15 maart, 2017 | Kennisnet)

Jong en je wilt wat

Jong & Je Wil Wat interviewde mij en vroeg me om 3 tips over hoe docenten om kunnen gaan met ICT in de klas. (21 september, 2016 | Eindhoven)

Sociale Media op de basisschool, de leraar maakt het verschil.

Vives

Editie 146, p.146-147. Als je geen angst meer hebt, voel je de vrijheid om te veranderen. (september, 2015).

Helden Gezocht

Helden gezocht

Voor de start van het academisch jaar 2015-2016 werd ik geïnterviewd op mijn school. Voor Docent in Beeld, onderdeel van de campagne Helden Gezocht (meer academici voor de klas), werd mij gevraagd naar mijn passie en waarom ik elke dag met plezier op sta en naar school ga.

Exit 8

Exit 8

editie 2, p.27. Engelse les van Meester Gijs.  (december, 2014).

COS

COS Magazine

jaargang 32, editie 2, p.8-9. Het nieuwe werken voor leraren. (oktober, 2014)

Stentor - onderwijs vernieuwt met computer

De Stentor

26 november 2013. Onderwijs vernieuwd met computers. (release van mijn nieuwe website meestergijs.nl)

WIJS En wat doet school?

WIJS, de online wereld in

editie 1, blz. 36-38 (2013) en 2, blz. 42-44. (2014). Meester Gijs brengt ICT in de Klas.

@DeDocentCoach

boek @DeDocentCoach

Van Erkel. (2013) @DeDocentCoach

Jeugdjournaal

Jeugdjournaal

22 januari 2013

SMC 0412

SMC 0412

Nadat ik in Oss aan docenten mocht vertellen hoe ik ICT in de les inzet werd ik geïnterviewd.

Genoemd              

Volgens Evelien (15) ben ik haar redder in nood als het gaat om Engels. Lees op SevenDays haar verhaal en advies.

RTL Nieuws interviewde mij in oktober 2016. Het artikel gaat over de inzet van mobiele telefoons in de les, de vele bezwaren en de voordelen die ik zelf zie.

Voor het boek van Stefaan werd ik geïnterviewd. Mijn korte bijdrage ‘Kijktip’, over mijn website en youtubekanaal, vind je op bladzijde 71.
Journalist Caroline Buijs schrijft in Flow 4 (2015): “Jarenlang hoorde ik mezelf zeggen, wanneer ik aan het stuntelen was met mijn Engels: ‘Ja, sorry. Ik ben niet zo goed in Engels.’ Totdat ik ergens een zinnetje las: ben je een komma of ben je een punt? En ik realiseerde me tot mijn schrik dat ik een ‘punt’ was. Want eigenlijk zei ik steeds: ‘Ik ben niet zo goed in Engels – punt.’ Vrij vertaald: er is niet aan te doen. Inmiddels heb ik van mezelf een ‘komma’ gemaakt. Want nu zeg ik: ‘Ik ben niet zo goed in Engels – komma – maar ik ben wel bezig om er beter in te worden.’ Door een komma te zijn, blijf je dus eigenlijk je leven lang leren. En dat voelt veel fijner.” (PS Een fijne site om je kennis van het Engels op te vijzelen is Meestergijs.nl.)
Nog voordat ik Pauline Maas heb gezien of gesproken of zelfs voordat ze mij een lift gaf van Breda naar Arnhem, had ze het op RTV NH over een docent die Twitter gebruikte in de les. Die docent was ik. Ik was vereerd!
Naar aanleiding van mijn optreden op het Social Media Club Nijmegen in 2012 en het delen van een video waarin ik Twitter gebruik in de les werd er door Sandra Goutier aandacht besteed aan mijn didactische keuze voor afwisselende werkvormen.

Mijn website meestergijs.nl staat bovenaan het rijtje op NowYoureTalking als tip om te oefenen met de Engelse taal.

Ik ben geen uitzondering meer. 9 op de 10 docenten laat de mobiel toe in de les. Lees op NUMRUSH het hele verhaal.

Jos Reulen volgde op maandag 7 november in Eindhoven een workshop van mij en beschrijft wat hij heeft geleerd. Lees hier zijn verslag.

Gewerkt met           

Een jaar gewerkt aan het bedenken en maken van een nieuwe Minor Creative Educational Design om taalstudenten te winnen voor het onderwijs. Vervolgens in het eerste jaar samen met Amber Walraven de colleges gegeven binnen het 10-punts vak Educational Design.
In eerste fase betrokken geweest bij Blink bij het bedenken van thema’s en uitwerken daarvan.

Elk jaar verzorg ik voor de pionier van Studelta workshops, presentaties en bootcamps met betrekking tot didactiek, ICT en pedagogiek.

Skillstown, de grootste aanbieder van cursussen, gebruikt binnen de vier cursussen Engels mijn website als bron voor grammatica uitleg en oefening. Voor een meer persoonlijke ervaring voor de cursisten heb ik een vijftal video’s ingesproken met tips en tricks.

Heb meerdere malen een app gepitch en we hebben het zelfs iets verder uitgewerkt. Helaas kreeg het geen vervolg bij Prisma.