Workshops

Ik geef workshops om het gebruik van Bring Your Own Device inhoud te geven. Een workshop kan bijvoorbeeld gaan over hoe om te gaan met laptop en tablets in de klas, de inzet van gratis websites en applicaties, het opzetten van een vaksite om los te komen van de methode. Centraal staan de expertise van de docent, de wens van school en de vertaalslag naar meer leerlinggestuurd onderwijs.

Leer hoe het digitaliseren van lesstof zorgt voor een effectievere instructie en bijdraagt aan meer tijd om leerlingen 1-op-1 te helpen bij vragen die ze hebben tijdens de les. U leert de meerwaarde van nieuwe presentatiesoftware, hoe u instructievideo’s monteert, hoe u uw materiaal online zet en extra oefenmateriaal vindt. En u zet de eerste stappen naar het ‘flippen van de les’.
Niet langer één vinger in de lucht, maar tien op het toetsenbord! Ervaar en leer hoe chatprogramma’s zoals Simplemeet, Scrumblr, Kidblog, maar ook quiztools zoals Socrative en Kahoot de inspanningen van leerlingen zichtbaar maken in de klas; alle antwoorden van leerlingen worden gezien en krijgen direct feedback. Dat is goed voor de motivatie en dus participatie in de klas.
Leer hoe je de vragen uit toetsen kunt digitaliseren zodat leerlingen deze maken wanneer ze er klaar voor zijn. Diagnostisch toetsen helpt bij het monitoren van vooruitgang en zorgt met gepaste ondersteuning voor minder frustratie tijdens het leerproces. De investering van het maken van de toetsen levert uiteindelijk minder nakijkwerk en kost minder lestijd.
Wellicht sluit één of meerdere van de bovenstaande workshops niet naadloos aan bij uw specifieke leerdoelen. Dan kan er behoefte zijn aan een workshop op maat, bijvoorbeeld alleen over een tool of over mediawijsheid voor leerlingen en docenten. Neem contact op voor het verkennen van de mogelijkheden.

Presentaties

Ik spreek op scholen en congressen over de toekomst van het onderwijs en wat we vandaag kunnen doen om leerlingen beter voor te bereiden op morgen. Heel abstract vanuit mijn visie tot concreet met direct toe te passen applicaties, websites en werkvormen. Met als enige doel om uw leerlingen effectiever en leuker te laten werken zodat u wat meer tijd overhoudt voor die belangrijke 1-op-1 begeleiding.

Een kennismaking met nieuwe toepassingen (applicaties, websites en werkvormen) voor docenten die zoeken naar laagdrempelige werkvormen voor het gebruik van laptops, tablets of zelfs mobieltjes in de les. Geprikkeld door voorbeelden op video en een interactieve bijeenkomst waarbij iedereen meedoet op zijn device gaan u en uw collega’s met genoeg nieuwe ideeën naar huis.
Welke leerling steekt nog een vinger op? Deze presentatie gaat over het inzetten van sociale media voor 100% procent feedback. Niet alleen zal worden gesproken over de mogelijkheden in de klas, ook buiten de klas komt aan bod. Denk aan bloggen, twitteren, facebooken en whatsappen met je (mentor)klas over je vak.
Een prikkelend betoog naar elke docent die denkt dat hij of zij niks te maken heeft met de nieuwe mogelijkheden die ‘internet in je broekzak’ bieden. U krijgt antwoord op de vraag waarom docenten met de tijd mee moeten.
Nog veel vaker word ik gevraagd om mijn kijk op zaken af te stemmen op het thema van de middag. In overleg kunnen we tot een juiste invulling komen.
“Ik ken Gijs als een enorm inspirerende docent en spreker. Hij is constant op zoek naar betere lessen voor zijn leerlingen, al dan niet met technologie. Zijn opgedane ervaringen en ideeën deelt hij continu. Waardoor hij niet alleen voor mij een voorbeeld en inspiratie is, maar voor heel veel docenten in Nederland.”
Jelmer Evers (docent UNIC), @JermerEvers
Zijn eigen voorbeelden tijdens het Talige Brein hebben ons laten zien dat ICT iets toevoegt aan de dagelijkse praktijk van lesgeven. De interactie met leerlingen neemt toe, maar dan wel gericht op waar de leerling op dat moment mee bezig is. Verder is er genoten van de wijsheid en educatieve opvattingen van deze vlotte leraar. Ik had hem graag meegenomen naar de school van mijn kinderen!
Prof. Harold Bekkering (hoogleraar Cognitieve Psychologie), @BekkeringHarold
Binnen ons Talent in Onderwijs Programma geeft Gijs invulling aan de workshop ‘Digitale leermiddelen’. Op enthousiaste en vernieuwende wijze neemt Gijs de jonge docenten mee in de wereld van digitaliserend onderwijs. Zijn workshop ‘Digitale leermiddelen’ wordt zeer gewaardeerd (8,5) en met de uitkomsten kunnen zij de volgende dag direct aan de slag.
Roland Strijder (onderwijsprofessional), @studelta
“Ik heb Gijs leren kennen als inspirerende en geïnspireerde docent met verstand van onderwijs en van wat leerlingen beweegt. In het innovatietraject van Wegener rondom het thema onderwijs heeft hij een bepalende rol gespeeld. Door zijn bevlogenheid nam hij alle toehoorders mee in een visie op het onderwijs van de toekomst.”
Karin Ruigrok (Wegener), @KarinRuigrok
Gijs heeft een paar keer een workshop verzorgd op een Facta-studiedag. Dat doet hij met flair en energie. Op een geheel eigen, interactieve wijze. Hij draagt zijn vak als docent met grote passie en enthousiasme uit. Engelse les krijgen van Gijs is vast elke week weer een groot feest!
Thea van Wijk (FACTA), @FACTA
“Ik kende Gijs Palsrok al voordat ik hem in het echt zijn verhaal zag afsteken. Op YouTube zag ik hem en zijn leerlingen Engelse woordjes oefenen, gebruik makend van Twitter. Ik noem hem in al mijn presentaties over mediawijsheid op school als lichtend voorbeeld van een uitmuntende docent. En niet alleen omdat hij zo handig is met internet. Hij weet leerlingen in vuur en vlam te zetten. Ik heb groot respect voor zijn vakmanschap.”
Remco Pijpers (directeur Mijn Kind Online), @RemcoPijpers
“Gijs is een bevlogen enthousiaste docent, die alles uit zijn leerlingen haalt en daarbij allerlei tools en sociale media uit de kast trekt. Ik had ook graag zo’n leuke engelse docent willen hebben.”
Pauline Maas (docent Mijn Kind Online), @4pip
“Gijs heeft een duidelijke visie op de integratie van het digitale leren in de school. Realistisch en experimenteel tegelijk en vol energie krijgt hij leerlingen, ouders en collega’s enthousiast om ook te ontdekken hoe leuk leren en lesgeven kunnen zijn.”
Harmen van der Panne (voormalig adjunct directeur Walterbosch), @HarmenvdPanne
“Gijs is een echte pionier. Hij is onbevangen en durft nieuwe wegen in te slaan als docent. Als spreker weet hij zijn praktijkverhalen op een enthousiaste manier over te brengen! Hij kan docenten dat duwtje geven om ook aan de slag te gaan met vernieuwende onderwijsconcepten.”
Marcel Kesselring (Innofun), @Marathonkeje
“Gijs is een begenadigd en geïnspireerd spreker met een gedegen kennis van zaken en een passie voor onderwijs. Naast dat het inhoudelijk  in orde is kent Gijs bovendien als geen ander het belang van dingen er goed uit laten zien. Top!”
Frans Droog (initiator & organizer edcampNL), @FransDroog
Gijs is een buitengewoon gedreven docent met wie het zeer plezierig is om samen te werken. En wie gedreven is, zal ook op een bijzondere plaats uitkomen. We zullen nog veel van Gijs horen.
Prof. Dr. Ir. Kasper Boon (oud rector open universiteit en eigenaar SkillsTown), @skills_stown
“Als Gijs praat over onderwijs dan ben je vanaf het eerste moment geboeid. Hij probeert veel interactieve tools uit met zijn leerlingen. De filmpjes, oefeningen en feedback die hij biedt via de sociale media wordt door zijn leerlingen gewaardeerd. Devices aan dus! Gijs is deskundig, zit vol humor, is een goede spreker en het belangrijkste wat mij betreft; hij heeft hart voor het onderwijs.”
Tessa Zadelhof (Warempel), @Warempel
“Gijs gebruikt ict om op een eigentijdse manier de passie voor zijn vak over te brengen op zijn leerlingen… en ze te ondersteunen bij het leren. Gijs is een ontspannen verteller met gevoel voor humor; zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.”
Erno Mijland (kennisondernemer), @ErnoMijland